Algemene leveringsvoorwaarden "Offerte Aanvraagservice".

Artikel 1
begripsbepalingen
Opdrachtgever: een natuurlijk dan wel een rechtspersoon  of een aantal gezamenlijk optredende personen (al dan niet rechtspersonen) die aan de opdrachtnemer opdraagt werkzaamheden te verrichten.
Opdrachtnemer: de Offerte Aanvraagservice
Opdracht: de schriftelijke overeenkomst tussen de opdrachtgever en de opdrachtnemer waarbij de opdrachtnemer zich jegens de opdrachtgever verbindt de door deze overeenkomst opgedragen werkzaamheden (onder toepassing van het bepaalde in deze leveringsvoorwaarden) te verrichten.
Aanvraagoverzicht: het door de opdrachtnemer digitaal aan de opdrachtgever te verstrekken overzicht met de aan te vragen (bestek)onderdelen, waarop de opdrachtgever de aan te vragen bedrijven dient aan te geven en welke uiterlijk de dag nadat deze door de opdrachtgever is ontvangen, digitaal geretourneerd dient te worden aan de opdrachtnemer.
Documentenlijst: overzicht met documenten die voor een specifiek onderdeel benodigd zijn en welke als bijlage bij de offerte aanvraag wordt gevoegd.
Bedrijf: de onderaannemers en leveranciers die in opdracht van de opdrachtgever door de opdrachtnemer dienen te worden aangevraagd.
Project: het onderwerp waarover de bemoeiing van de opdracht van de opdrachtnemer zich uitstrekt.
Partij: de aannemer(s) en/of bouwbedrijf / bouwbedrijven die in aanmerking komen voor de gunning van het project.
Uitnodigingsbrief: Brief of enig ander document waaruit de contact gegevens van de aanbestedende partij van het betreffende project blijken.

Artikel 2
toepasselijk recht
Op de opdracht is het Nederlandse recht van toepassing, ongeacht de plaats waar de opdracht daadwerkelijk wordt uitgevoerd.

Artikel 3
Inhoud en het tot stand komen van de opdracht
De opdracht(bon) omvat al hetgeen tussen de opdrachtgever en opdrachtnemer is overeengekomen en vermeldt het project, alsmede de aard en de omvang van de werkzaamheden die aan de opdrachtnemer zijn opgedragen.
De opdracht is tot stand gekomen zodra de opdrachtgever de, door de opdrachtnemer opgestelde en door de opdrachtgever verder ingevulde, opdracht(bon) getekend aan de opdrachtnemer heeft geretourneerd.

Artikel 4
Algemene verplichtingen van de opdrachtnemer
De opdrachtnemer zal de opdracht goed en zorgvuldig uitvoeren en verricht zijn diensten naar beste kunnen en wetenschap.
De opdrachtnemer zal alles vermijden wat de onafhankelijkheid van zijn handelen kan schaden.
De opdracht moet worden uitgevoerd binnen de in de opdrachtbon aangegeven termijn, behoudens die omstandigheden, die aan de opdrachtnemer redelijkerwijze niet kunnen worden toegerekend. De hiervoor bedoelde termijn betreft geen fatale termijn, zodat voor het intreden van het verzuim een schriftelijke ingebrekestelling is vereist.
Zodra de opdrachtnemer signaleert dat de termijn (waarschijnlijk) overschreden zal gaan worden stelt hij per ommegaande de opdrachtgever hiervan op de hoogte en zullen in overleg passende afspraken en of regelingen worden getroffen.
De opdrachtnemer dient op de opdracht(bon) de geldende prijslijst(en) en de eventueel  voor deze prijslijst(en)  geldende kortingspercentage(s)  aan te geven en zal conform deze prijslijst(en) en kortingspercentages factureren.

Artikel 5
Algemene verplichtingen van de opdrachtgever
De opdrachtgever dient de opdrachtgever tijdig (binnen de termijn zoals genoemd in de opdracht of in deze algemene leveringsvoorwaarden) de benodigde inlichtingen en gegevens te verstrekken
De opdrachtgever moet de door hem aan de opdrachtnemer verschuldigde bedragen uiterlijk binnen de in artikel 6 genoemde termijn voldoen.

Artikel 6
Betalingen
De door de opdrachtnemer te declareren bedragen worden verhoogd met de verschuldigde omzetbelasting.
De opdrachtnemer is gerechtigd om na het voltooien van enig onderdeel van de opdracht de door haar gemaakte kosten te declareren.
De opdrachtgever dient de verschuldigde bedragen uiterlijk binnen 14 kalenderdagen na factuurdatum te voldoen.
Indien de opdrachtgever de juistheid van een onderdeel van een declaratie betwist, is hij niettemin gehouden tot betaling van het niet betwiste gedeelte. Indien en voor zover het betwiste gedeelte alsnog verschuldigd blijkt, geldt daarvoor de oorspronkelijke vervaldatum.
Indien de opdrachtgever de ingevolge de overeenkomst verschuldigde betalingen niet tijdig verricht en de vertraging niet een gevolg is van een omstandigheid waarvoor de opdrachtnemer verantwoordelijk is, heeft, met ingang van de dag waarop de betaling uiterlijk had moeten geschieden, de opdrachtnemer aanspraak op vergoeding van rente tegen het wettelijk percentage.
Indien na verloop van vier kalenderweken sedert de dag waarop de betaling had moeten geschieden, de betaling nog niet heeft plaatsgevonden, wordt het wettelijke rentepercentage met 3% verhoogd, mits de opdrachtgever hierop voordien schriftelijk door de opdrachtnemer gewezen is.
Buitengerechtelijke kosten, gemaakt in verband met te late betalingen zijn voor rekening van de opdrachtgever.

Artikel 7
Aansprakelijkheid opdrachtnemer
De opdrachtnemer pleegt jegens de opdrachtgever eerst een wanprestatie, indien het bij de uitvoering van de opdracht tekortschiet op een wijze, die een goed, met normale vakkennis uitgeruste en zorgvuldig handelende opdrachtnemer had kunnen vermijden, nadat deze door de opdrachtgever schriftelijk in gebreke is gesteld om de gevolgen van de tekortkoming binnen een redelijke termijn te herstellen.
Ondanks dat de grootst mogelijke zorgvuldigheid wordt betracht bij het uitvoeren van de opdracht, kan de opdrachtnemer niet aansprakelijk worden gesteld voor het ontbreken van documenten bij de offerte aanvragen of het niet door de geadresseerde ontvangen van het pakket.
Documenten die wel op de documentenlijst zijn vermeld als zijnde te ontvangen maar die niet bij de offerte aanvraag zijn toegevoegd zullen voor rekening van de opdrachtnemer binnen een redelijke termijn worden nagezonden naar de desbetreffende partij.
De opdrachtnemer is slechts aansprakelijk indien en voor zover de tekortkoming te wijten is aan grove onzorgvuldigheid en de door de opdrachtnemer te vergoeden schade is beperkt tot het bedrag dat de opdrachtgever terzake de algehele vervulling van de betreffende opdracht aan de opdrachtnemer verschuldigd zou zijn.

Artikel 8
Eigendom van documenten, auteursrecht  en retourzendingen
De opdrachtgever verstrekt, zo spoedig mogelijk na ontvangst, kosteloos één complete set “papieren” documenten alsmede voldoende van haar brief- en eventueel vervolgpapier aan de opdrachtnemer welke benodigd zijn voor het uitvoeren van de opdracht. Documenten welke door de opdrachtgever ter beschikking worden gesteld aan de opdrachtnemer worden , indien hier door de opdrachtgever wordt verzocht, op kosten van de opdrachtgever aan de opdrachtgever geretourneerd, indien de opdrachtgever de documenten niet binnen 2 kalenderweken na de aanbesteding van het project opeist, zullen de bedoelde documenten vernietigd worden.
De verantwoording met betrekking tot het auteursrecht inzake de door de opdrachtgever ter beschikking gestelde documenten berust bij de opdrachtgever.

De door de opdrachtnemer verstuurde offerte aanvragen inclusief de eventuele bijbehorende documenten welke, om redenen die niet aan de opdrachtnemer toegerekend kunnen worden, retour worden gezonden

aan de opdrachtnemer worden eigendom van de opdrachtnemer, de opdrachtgever heeft hierbij geen recht op restitutie van de hiervoor door haar gemaakte kosten.
De opdrachtnemer stelt de opdrachtgever van een eventuele retourzending in kennis.
Indien de retourzending, in opdracht van de opdrachtgever opnieuw verzonden moet worden naar een andere partij zullen de documenten voor zover mogelijk hergebruikt worden en zullen de gemaakte kosten op basis van nacalculatie gedeclareerd worden.

Artikel 9
Werkzaamheden opdrachtnemer
De opdrachtnemer zal alle werkzaamheden uitvoeren die betrekking hebben op het aanvragen van de offertes, waarbij de opdrachtgever de aan te vragen partijen opgeeft en de voorstellen van de aanvraagteksten goedkeurt of eventueel naar eigen inzicht aanpast.
De werkzaamheden zullen bestaan uit:

  1. Het inventariseren van de aan te vragen besteksonderdelen inclusief het toevoegen van een schriftelijke toelichting op of een voorstel m.b.t. de aanvraagtekst te doen voor de uit te voeren werkzaamheden en/of de te verrichten leveranties.
  2. Het per besteksonderdeel uitzoeken van de benodigde documenten en het vermelden van deze documenten op een bij de offerte aanvraag bij te voegen, specifiek voor dat onderdeel geldende, documentenlijst.
  3. Het samenstellen van de offerte aanvraagbrieven, waarvoor de opdrachtgever zijn brief- en eventueel vervolgpapier ter beschikking stelt aan de opdrachtnemer. De offerte aanvraag -brieven zullen door de opdrachtnemer volgens het de door de opdrachtgever, digitaal, ter beschikking gestelde model worden opgesteld
  4. Het, door derden laten verzorgen, van het benodigde kopieerwerk.
  5. Het versturen van de complete offerte aanvraag, inclusief documentenlijst, de daarop vermelde documenten en eventuele overige door de opdrachtgever ter beschikking gestelde documenten, naar de door de opdrachtgever opgegeven bedrijven.

Artikel 10
Bijzondere regelingen / services
Belservice
De belservice is optioneel.
Bij gebruikmaking van de belservice zal de opdrachtnemer alle bedrijven die de opdrachtgever in het aanvraagoverzicht heeft gemarkeerd benaderden met de vraag of zij in de gelegenheid zijn om voor de gestelde datum een offerte uit te brengen voor het betreffende project.
Mochten er bedrijven zijn die niet in de gelegenheid zijn om een offerte uit te brengen dan kan de opdrachtgever besluiten om een ander (gelijksoortig) bedrijf aan te laten vragen door de opdrachtnemer (De opdrachtgever dient dan zelf na te gaan of deze partij in de gelegenheid is om een offerte uit te brengen).

Notaservice standaard of plus
De notaservice standaard of plus is optioneel.
Bij gebruikmaking van de “notaservice standaard” zullen alle aangevraagde bedrijven de complete aanvulling, nota van inlichtingen en/of overige nazendingen via de   opdrachtnemer ontvangen.
Bij gebruikmaking van de “notaservice plus” zullen alleen die bedrijven waarop de aanvulling, nota van inlichtingen en/of overige nazendingen van toepassing zijn, alleen die documenten of delen daarvan die voor die bedrijven van toepassing zijn via de opdrachtnemer ontvangen.
Indien er achteraf blijkt dat er voor het project geen nota-service nodig blijkt te zijn zullen deze kosten niet in rekening worden gebracht.
De opdrachtnemer zal, zodra er gebruik gemaakt gaat worden van de notaservice, contact opnemen met de opdrachtgever om te bepalen welke notaservice er voor het project het meest geschikt is.
De opdrachtgever stelt zo spoedig mogelijk de documenten welke verstuurd moeten worden naar de bedrijven ter beschikking aan de opdrachtnemer.
De opdrachtnemer zal de documenten welke verstuurd moeten worden met de notaservice zo spoedig mogelijk doch uiterlijk binnen 2 werkdagen versturen naar de desbetreffende bedrijven.
Afberichtservice
De afberichtservice is optioneel.
Bij gebruikmaking van de “afberichtservice” zullen alle aangevraagde bedrijven via de opdrachtnemer  een bericht ontvangen aan welke partij het project waarschijnlijk gegund gaat worden.
De opdrachtgever geeft hierbij, zo spoedig mogelijk doch uiterlijk binnen 10 werkdagen na de aanbesteding of het bekend worden van de  partij aan wie het project waarschijnlijk gegund gaat worden, aan, aan wie het project waarschijnlijk gegund gaat worden. Indien dit niet binnen deze termijn bekend is bij de opdrachtnemer is de opdrachtnemer gerechtigd om deze kosten  (mits er opdracht is gegeven voor deze service) in rekening te brengen bij de opdrachtgever.

Combinatieregeling
De combinatieregeling is optioneel.
Er kan alleen gebruik gemaakt worden van de combinatieregeling voor die projecten waar het een aanbestedingsproject betreft waarbij twee of meer partijen in aanmerking komen  voor de gunning van het project.
Bij gebruikmaking van de combinatieregeling dient de uitnodigingsbrief binnen 3 werkdagen na dagtekening van de bedoelde brief in het bezit te zijn van de opdrachtnemer en is de opdrachtnemer gerechtigd om de overige gegadigden voor het project te achterhalen en deze partijen te benaderen om deze eveneens gebruik te laten maken van haar diensten.
De opdrachtgever gaat er, indien er door haar voor gebruikmaking  van de combinatieregeling is gekozen, mee akkoord dat haar offerte aanvraagbrieven gezamenlijk met de offerte aanvraagbrieven van de overige partijen, voor die bedrijven die voor meerdere partijen  worden aangevraagd, tezamen met één documentenlijst en de daarop vermelde documenten (in enkelvoud) worden verstuurd naar de desbetreffende bedrijven.
Het risico voor het al dan niet achterhalen van de overige partijen berust, met uitzondering van de kosten ten gevolge van kopieer- en portikosten, bij de opdrachtnemer.
Kopieer- en portikosten zullen naar rato verdeeld worden over de deelnemende partijen, waarbij de opdrachtnemer niet kan garanderen of zij ook meerdere partijen gebruik heeft kunnen laten maken van haar diensten.
De opdrachtnemer zal geen mededelingen doen aan de partijen en/ of bedrijven omtrent de deelnemende partijen en de voor de verschillende partij(en) aangevraagde bedrijven.

Artikel 11
Tot slot
De offerte aanvragen worden altijd per reguliere post verstuurd.
De opdrachtnemer is vrij in de keuze van de verzendwijze bij de notaservice standaard, notaservice plus of bij de afberichtservice.
Onderdelen welke niet in het bestek worden omschreven of op tekening worden aangegeven (zoals bijvoorbeeld bouwkranen, keten, bouwwegen, steigers, etc.) worden door de opdrachtnemer niet aangevraagd tenzij dit uitdrukkelijk door de opdrachtgever is aangegeven op het aanvraagoverzicht.
Het benodigde kopieerwerk zal uitgevoerd worden door een door de opdrachtnemer gekozen reproservice.
Alle door de opdrachtgever verstrekte digitale documenten dienen, indien de opdrachtnemer daar om vraagt, ook als “papieren” documenten aan de opdrachtnemer te worden verstrekt. Voor het eventueel door de opdrachtnemer omzetten van digitale documenten naar papieren documenten is de opdrachtnemer gerechtigd om de daarmee gepaard gaande kosten aan de opdrachtgever in rekening te brengen.

logo

Gedeponeerd bij de Kamer van Koophandel voor Noordwest-Holland, onder nummer 37126076

Vantentbouwadvies.nl © 2006 | Algeme Leveringsvoorwaarden | Terms Of Use